PERPADUAN DALAM KALANGAN MASYARAKAT MALAYSIA
MAKSUD PERPADUAN
Perpaduan ialah
penyatuan, dan darjah serta jenis penyatuan yang dipamerkan sesebuah masyarakat
ataupun kumpulan dan jiran mereka. Ia merujuk kepada semua perhubungan sosial
yang mengaitkan manusia. Istilah ini lazimnya digunakan dalam bidang sosiologi
ataupun sains kemasyarakatan.
Asas perpaduan bagi sesuatu masyarakat berbeza.
Dalam masyarakat ringkas atau biasa ia mungkin berdasarkan hubungan
kekeluargaan dan nilai saling menghormati dan menyayangi. Bagi masyarakat yang
lebih kompleks pula terdapat beberapa teori berkaitan faktor yang menyumbang
kepada perpaduan sosial ataupun masyarakat.
FAKTOR-FAKTOR YANG MEMBAWA KEPADA PERPADUAN DI MALAYSIA
i.
Kerajaan juga
mengambil inisiatif yang proaktif dengan menggalakkan rakyat saling mengambil berat antara satu sama lain
ii.
Media massa juga
memainkan peranan yang signifikan dalam usaha menyatupadukan masyarakat
berbilang kaum.
iii.
Menanam
semangat perpaduan antara kaum sejak
kecil lagi.
iv.
Mencegah
sifat yang dapat menimbulkan perbalahan antara kaum dan
agama.
v.
Tidak meletakkan
sebarang batasan untuk bergaul dengan sesebuah atau sesuatu kaum dan agama.
vi.
Kerajaan
sentiasa berusaha agar sikap bersatupadu wujud dalam diri rakyat Malaysia walau dimana pun berada
Malaysia merupakan Negara yang sedang
membangun bukan sahaja dari bidang pertanian, perindustrian, sukan dan
lain-lain. Malaysia dikategorikan sebagai Negara yang istimewa kerana
mempunyai pelbagai kaum utama iaitu Malayu, Cina, India dan sebagainya.
Perkembangan Negara yang pesat beserta dengan keadaan yang keistimewaan ini
membolehkan Negara Malaysia duduk sama rendah berdiri sama tinggi dengan negara-negara maju yang lain seperti
Amerika Syarikat, Jepun, China termasuklah negara jiran Singapura. Kejayaan
Negara Malaysia mengekalkan perpaduan masyarakat yang berbilang kaum sejak
merdeka hingga kini amat mengagumkan.
Usaha Malaysia dalam menyatupadukan
masyarakat berbilang kaum tidak membuahkan hasilnya tanpa pegangan teguh konsep
dan gagasan 1 Malaysia yang diilhamkan oleh Perdana Menteri Malaysia . Gagasan
1 Malaysia ini secara jelasnya megutamakan keadilan dan kesaksamaan dalam
perkongsian kekayaan dan kemajuan negara tanpa mengira kaum dan agama, iaitu
usaha mewujudkan satu bangsa Malaysia berdasarkan pembentukan warganegara yang
menganut pelbagai budaya dan agama, dan bukan bercirikan integrasi bangsa dan
dan agama. Dengan menghayati konsep ini, kebajikan setiap kaum dapat dijaga,
malah dipenuhi. Misalnya, dari segi pendidikan, semua pelajar diberi biasiswa
Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) secara automatik untuk melanjutkan pelajaran
sekiranya mendapat keputusan cemerlang, yakni 9A+ dalam pepriksaan Sijil
Pelajaran Malaysia (SPM), tanpa mengira warna kulit atau status kaum. Dalam bidang
kesihatan pula, kerajaan memperkenalkan Klinik 1Malaysia yang diwujudkan untuk
membolehkan setiap warganegara Malaysia menikmati khidmat perubatan yang baik
dengan kos bayaran yang rendah, serendah RM1.
Selain itu, rakyat diseru supaya sentiasa
bertolak ansur untuk mengelakkan pertelingkahan dan perselisihan faham. Rakyat
Malaysia disemai semangat kekitaan, iaitu sebagai warganegara Malaysia, kita
merupakan satu keluarga. Justeru, masyarakat yang berbilang kaum dinasihati
supaya tidak mengkritik kaum dan agama yang lain. Jurang ekonomi atau jurang
status kehidupan penduduk juga dikurangkan.
KEPENTINGAN PERPADUAN KAUM DI
MALAYSIA
Banyak negara di dunia mencontohi Malaysia sebagai
negara yang berbilang bangsa, agama dan budaya kerana keharmonian dan
kemakmuran antara kaum serta budaya menjadi pegangan kepada pandangan positif
rakyat antarabangsa terhadap Malaysia.
Menurut titah Sultan Johor, Sultan Ibrahim ibni
Almarhum Sultan Iskandar, semangat perpaduan perlu dipupuk di dalam setiap rakyat
Malaysia dari bangku sekolah lagi seiring dengan mengukuhkan semangat jati
diri, di samping memberi keutamaan kepada mata pelajaran Sejarah dan menjadikan
sistem pendidikan sebagai medium mustahak untuk mengkekalkan perpaduan kaum.
Melalui penghayatan perpaduan serta sejarah negara, diharap akan lahirnya
generasi muda yang akan bertindak sebagai wargangara yang matang lagi
bertanggungjawab.
Selain itu, kepelbagaian agama di Malaysia juga
perlu diberi keutamaan demi mengekalkan kukuhan perpaduan antara kaum dengan
mengamalkan semangat perkongsian, saling menghormati dan menanam sikap
toleransi sesama rakyat Malaysia. Dengan itu, masyarakat akan lebih terbuka
untuk mengenali dan memahami kepelbagaian agama di negara ini demi menguatkan
lagi kesefahaman antara kaum dan agama.
Tambahan pula, sambutan pelbagai hari perayaan
seperti Hari Raya Aidilfitri, Tahun Baru Cina, Deepavali, Krismas, Hari Gawai
dan Kaamatan boleh dijadikan platform untuk mengenali budaya dan adat resam
sesama masyarakat sambil memperbaharui ikatan persahabatan. Keharmonian demi
kesatuan ini juga merupakan keunikan yang bukan sahaja memperteguhkan lagi
perpaduan antara kaum, malah menjadi penanda aras bagi Malaysia dalam mencapai
matlamat sebagai negara yang aman dan harmoni. Misalnya, rumah terbuka bagi
setiap satu perayaan diadakan untuk meraikan perpaduan kaum yang memupuk amalan
ziarah-menziarahi, saling menolong dan semangat kejiranan sebagai budaya harian
kita.
Perpaduan kaum
juga memainkan peranan dalam mengukuhkan lagi ekonomi negara dengan penglibatan
semua kaum dalam kegiatan ekonomi. Misalnya, Dasar Ekonomi Baru yang
dilancarkan pada tahun 1970 oleh Tun Abdul Razak, adalah bertujuan untuk
menyusun semula ketidakseimbangan sosio-ekonomi yang wujud di negara ini.
Pelancaran dasar ekonomi tersebut memastikan bahawa taraf hidup masyarakat
dapat ditinggikan dalam usaha untuk mencapai kemajuan dalam pembangunan negara.
Jurang perbezaan akan terhapus dalam fungsi ekonomi mengikut kaum dan lahirnya
perpaduan ekonomi di kalangan rakyat, sambil meningkatkan lagi taraf
pembangunan ekonomi negara.
ISU DAN CABARAN PERPADUAN DAN
PERKAUMAN
Pada zaman pemerintahan British di negara ini,
mereka mengamalkan dasar pecah dan
perintah terutama membiarkan penduduk
negara ini mengamalkan kegiatan ekonomi masing-masing mengikut
komposisinya. Orang Melayu dibiarkan berada di kampung yang terlibat dalam
bidang pertanian dan penanaman padi
serta menangkap ikang manakala tenaga
buruh di ladang diambil dari negara
India dan di kawasan lombong bijih timah tenaga imigran dari China diambil.
Kesannya jurang perpaduan mula timbul disebabkan kegiatan ekonomi yang
diusahakan di samping tempat tinggal yang berbeza. Keadaan ini mengurangkan
kebarangkalian penduduk Melayu, Cina dan India bersama-sama dalam satu
lokaliti. Kesan jangka panjang keadaan ini ialah wujudnya jurang pemisahan
antara kaum.
Bersama-sama dengan kedatangan imigran ini ialah
sistem pendidikan mereka yang dibawa ke negara ini. Orang Cina dan India
memiliki sistem sekolah vernakular sendiri yang membawa masuk guru, buku dan
sukatan pelajaran dari negara mereka. Kesannya di negara ini telah wujud satu
sistem pendidikan yang di dalamnya terdapat sekolah aliran agama, Inggeris,
Cina, Tamil dan aliran Melayu. Kesan langsung wujudnya sistem pendidikan zaman British ini menyebabkan
terhalangnya proses asimilasi yang boleh memungkinkan pergaulan kaum dapat
dilakukan dengan sempurna.
Penaklukan Jepun
di Tanah Melayu pada Perang Dunia Kedua iaitu pada 1941-1945 juga tak kurang
mendatangkan kesan yang hebat ke atas hubungan integrasi kaum di negara ini.
Pihak Jepun pula mengamalkan dasar anti-Cina dan pro-Melayu yang ternyata
mengeruhkan lagi keadaan semasa dengan menyebabkan timbulnya perasaan benci dan
prasangka buruk masyarakat Cina terhadap orang Melayu. Orang Cina bertindak
mengambil kesempatan utuk membalas dendam dengan menganggotai Bintang Tiga atau
lebih dikenali sebagai Parti Komunis Malaya (PKM) dalam tempoh masa Jepun
menyerah kalah dan sebelum kedatangan kembali pihak British. Ketika inilah
berlakunya keganasan 14 hari seperti
membunuh, menculik, membakar masjid dan bangunan sebagai cara membalas dendam.
Keadaan ini menyebabkan berlakunya persengketaan
kaum antara orang Melayu dan orang Cina. Lebih memburukkan lagi keadaan adalah
apabila kebanyakan orang Cina terlibat dalam pergerakan PKM manakala orang
Melayu kebanyakannya merupakan anggota pasukan keselamatan ketika zaman darurat
pada 1948-1960.
Semasa kempen Pilihan Raya 1969, calon-calon pilihan
raya serta ahli-ahli politik dari kalangan parti pembangkang, telah
membangkitkan soal-soal Bangsa Malaysia berkaitan dengan Bahasa Kebangsaan
(Bahasa Melayu), kedudukan istimewa orang Melayu sebagai (Bumiputera) dan hak
kerakyatan orang bukan Melayu. Hal ini telah memberi kesempatan kepada
ahli-ahli politik yang ingin mendapatkan faedah dalam pilihanraya.
Perpaduan negara
ini juga diuji dengan pelbagai isu berkaitan dengan agama dan soal hak kerakyatan
dan beberapa isu sensitif lain yang mampu menjejaskan perpaduan kaum di negara
ini . Ianya dibawa dan dimainkan oleh beberapa badan bukan kerajaan yang cuba
mendapatkan nama dalam usaha mendapatkan sokongan berterusan sehingga ke tarikh
pilihanraya akan datang. Jika dibiarkan begitu sahaja tanpa diselesaikan atau
dirungkai terlebih awal hal ini mampu merobek perpaduan kaum sedia ada pada
masa sekarang.
CARA-CARA PERPADUAN KAUM DI
MALAYSIA DAPAT DI PERKUKUHKAN DAN DIMANTAPKAN
Perisytiharan
Rukun Negara pada 31 ogos 1970 sebagai
idelogi kebangsaan Negara adalah bertujuan agar fikiran,pendapata dan perasaan
rakyat pelbagai kaum dapat dipersatukan secara pemuwafakatan dan bijaksana
tanpa membangkitkan isu-isu sensetif yang boleh
mencetuskan keadaan yang tidak diingini. Antara cadangan yang
memantapkan perpaduan kaum di Malaysia adalah:
A) Penubuhan kelab Rukun Negara
Semasa merasmikan sambutan Hari Perpaduan Peringkat Kebangsaan 2000 di Melaka,Yang Amat Berhormat Dato seri Abdullah Bin Haji Ahmad Badawi selaku Timbalan Perdana Menteripada ketika itu,telah menyarankan supaya Kelab Rukun Negara ditubuhkan di sekolah .Dengan tertubuhnya Kelab Rukun Negara di sekolah melalui Surat Pekeliling ikhtisas Bilangan 17/2000 yang dikeluarkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysiaberkaitan Penubuhan Kelab Rukun Negara Di sekolah, maka pengetahuan pemahaman, penghayatan ,warga sekolah terutamanya golongan pelajar terhadap prinsip-prinsip Rukun Negara kea rah semangat perpaduan yang lebih jitu dapat dipertingkat dan diperkukuh.
Semasa merasmikan sambutan Hari Perpaduan Peringkat Kebangsaan 2000 di Melaka,Yang Amat Berhormat Dato seri Abdullah Bin Haji Ahmad Badawi selaku Timbalan Perdana Menteripada ketika itu,telah menyarankan supaya Kelab Rukun Negara ditubuhkan di sekolah .Dengan tertubuhnya Kelab Rukun Negara di sekolah melalui Surat Pekeliling ikhtisas Bilangan 17/2000 yang dikeluarkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysiaberkaitan Penubuhan Kelab Rukun Negara Di sekolah, maka pengetahuan pemahaman, penghayatan ,warga sekolah terutamanya golongan pelajar terhadap prinsip-prinsip Rukun Negara kea rah semangat perpaduan yang lebih jitu dapat dipertingkat dan diperkukuh.
B) Program Permuafakatan Masyarakat
Program permuafakatan antara masyarakat setempat boleh diadakan melalui program-program ilmiah seperti ceramah motivasi, aktiviti kegamaan ,makan beradab,gotong–royong, majlis perkahwinan dan sebagainya.
Program permuafakatan antara masyarakat setempat boleh diadakan melalui program-program ilmiah seperti ceramah motivasi, aktiviti kegamaan ,makan beradab,gotong–royong, majlis perkahwinan dan sebagainya.
C) Hari keluarga dan dan sukan rakyat
Program yang melibatkan seluruh ahli masyarakat boleh diadakan. Pelbagai acara dijalankan melibatkan semua peserta. Selain itu dapat menghilangkan perasaan tertekan dengan bebanan tugas, program ini dapat membina persefahaman, keteguhan perpaduan dan perasaan kasih saying kalangan seluruh warga masyarakat.
Program yang melibatkan seluruh ahli masyarakat boleh diadakan. Pelbagai acara dijalankan melibatkan semua peserta. Selain itu dapat menghilangkan perasaan tertekan dengan bebanan tugas, program ini dapat membina persefahaman, keteguhan perpaduan dan perasaan kasih saying kalangan seluruh warga masyarakat.
D) Sambutan bulan patriotisme dan
kemerdekaan
Setiap tahun sekolah mengadakan pelbagai program sempena memperingati hari ulang tahun kemerdekaan Negara. Jawatankuasa sambutan peringatan sekolah ditubuhkan dengan kerjasama Kelab Rukun Negara, Unit Bimbingan Dan Kaunseling, Kelab Guru dan Kakitangan,Persatuan Sejarah dan Persatuan-persatuan pelajar.Sekolah juga turut melibatkan penyertaan PIBG, Alumni, tokoh-tokoh dan sejarawan. Agensi dan Badan Kerajaan dan Bukan Kerajaan dalam aktiviti yang dilaksanakan. Acara yang dilaksanakan ialah seperti ceramah kemerdekaan, tayangan gambar berbentuk patriotic, pembacaan sajak, sketsa, pentomen, kibaran, “Jalur Gemilang”, hiasan bilik darjah dan asrama, pidato, forum, penulisan esei, derma darah, pameran, lukisan poster tokoh negara, perbarisan dan perarakan serta sambutan detik kemerdekaan. Pelajar juga terlibat dengan program sambutan yang dianjurkan oleh pihak lain di peringkat daerah, negeri, dan kebangsaan
Setiap tahun sekolah mengadakan pelbagai program sempena memperingati hari ulang tahun kemerdekaan Negara. Jawatankuasa sambutan peringatan sekolah ditubuhkan dengan kerjasama Kelab Rukun Negara, Unit Bimbingan Dan Kaunseling, Kelab Guru dan Kakitangan,Persatuan Sejarah dan Persatuan-persatuan pelajar.Sekolah juga turut melibatkan penyertaan PIBG, Alumni, tokoh-tokoh dan sejarawan. Agensi dan Badan Kerajaan dan Bukan Kerajaan dalam aktiviti yang dilaksanakan. Acara yang dilaksanakan ialah seperti ceramah kemerdekaan, tayangan gambar berbentuk patriotic, pembacaan sajak, sketsa, pentomen, kibaran, “Jalur Gemilang”, hiasan bilik darjah dan asrama, pidato, forum, penulisan esei, derma darah, pameran, lukisan poster tokoh negara, perbarisan dan perarakan serta sambutan detik kemerdekaan. Pelajar juga terlibat dengan program sambutan yang dianjurkan oleh pihak lain di peringkat daerah, negeri, dan kebangsaan
PENDEKATAN MENANGANI CABARAN
PEMBINAAN PERPADUAN DI MALAYSIA
1.
Memberi galakan kepada penduduk berhijrah dari satu kawasan ke kawasan yang
lain.
ü Menempatkan penduduk di satu satu kawasan boleh
menggalakkan pergaulan dan pertembungan yang lebih akrab. Beberapa kaedah di
kenalpasti sebagai langkah langkah membolehkan rakyat Negara supaya berpindah
dari penempatan masing-masing.
2. Penyeragaman
Sistem Pendidikan (melalui dasar-dasar pelajaran)
ü Semua dasar pelajaran seperti Penyata Barnes,
Penyata Fenn-Wu , Undang-undang Pelajaran 1952, Penyata Razak , Penyata Rahman
Talib , Dasar Pendidikan Kebangsaan dan lain-lain dasar berhubung dengan
pendidikan yang berperanan untuk memupuk perpaduan.
3. Peranan
Media Massa
ü Alat-alat media massa pada waktu itu seperti Radio
dan televisyen Malaysia (RTM) dan akbar digunakan untuk pembinaan bangsa.
ü Media massa penting dalam memastikan tiada lagi
penguasaan media massa asing , terutama dari Negara China dan India yang
menyebarkan fahaman , ideologi dan senario politik di Negara itu.
4. Integrasi
Ekonomi
ü Usaha ini dilakukan melalui dasar-dasar pembangunan
seperti Rancangan Pembangunan Lima Tahun, Dasar Ekonomi Baru , Dasar
Pembangunan Nasional, dan lain-lain.
5. Penyatuan
Fahaman Politik
ü Sistem kerajaan campuran merupakan salah satu cara
bagi menggabungkan fahaman politik antara kaum
ü Sistem ini menggambil kira juga parti-parti yang
terdapat di Sabah dan Sarawak.
ü Sistem Barisan Nasional muncul, keanggotaan parti komponen
semakin bertambah.
6. Aspek-Aspek
Sosial
ü Pengenalan dan penerangan dasar sosial Rukun Negara
, Dasar Belia Negara , Dasar Kebudayaan Kebangsaan dan lain-lain.
KONSEP 1MALAYSIA YANG MEMBAWA
PERPADUAN KAUM DAN KEMASYARAKATAN DI MALAYSIA
1 Malaysia adalah satu gagasan bagi
memupuk perpaduan di kalangan rakyat Malaysia yang berbilang kaum, berteraskan
beberapa nilai-nilai penting yang seharusnya menjadi amalan setiap rakyat
Malaysia. Ia bukan satu dasar baru yang terpisah dari dasar-dasar kerajaan
Barisan Nasional sebelum ini, sebaliknya ia merupakan pelengkap
kepada pendekatan-pendekatan yang sedia ada untuk mengukuhkan lagi perpaduan
bagi menjamin kestabilan, ke arah mencapai kemajuan dan pembangunan yang lebih
tinggi bagi rakyat dan negara Malaysia.
Dalam erti kata lain 1 Malaysia digagaskan sebagai
satu formula yang akan membantu memastikan aspirasi Negara. Syarat yang paling
utama ialah sebuah negara yang kukuh dan stabil dan ini akan hanya dapat
dicapai apabila rakyat nyabersatu padu. Perpaduan yang digambarkan oleh gagasan
1 Malaysia amat berbeza dari konsep asimilasi yang diamalkan di negara-negara
lain di mana identiti kaum-kaum etnik dilenyapkan dan diganti dengan satu
identiti nasional yang sama. Sebaliknya 1 Malaysia menghargai dan menghormati
prinsip-prinsip Perlembagaan Persekutuan serta identiti-identiti etnik setiap
kaum di Malaysia, dan menganggapnya sebagai satu aset atau kelebihan yang patut
dibanggakan. 1 Malaysia menekankan sikap penerimaan di kalangan rakyat berbilang
kaum, di mana sesuatu kaum menerima keunikan kaum yang lain seadanya agar dapat
kita hidup bersama dalam keadaan saling hormat menghormati sebagai rakyat dalam
satu negara dan diamalkan oleh setiap lapisan masyarakat. Menjadi asas kepada
semua ini adalah prinsip keadilan untuk semua kaum, yang membawa maksud bahawa
nasib semua kaum akan terbela dan tiada mana-mana pihak akan dipinggirkan.
Keadilan ini mestilah mengambil kira taraf kemajuan kaum-kaum yang berada pada
tahap yang berbeza.
Oleh itu, dasar-dasar kerajaan dan
peruntukan-peruntukan Perlembagaan yang memberikan pembelaan kepada golongan
yang memerlukannya, akan tetap dilaksanakan. 1 Malaysia adalah penerusan agenda
membina negara. Untuk mencapai kemajuan baginegara, rakyat perlu dimajukan
terlebih dahulu, dan ini dimulakan dengan membentuk sikap penerimaan antara
kaum, yang membawa kepada perpaduan yang utuh. Apabila perpaduan dicapai, maka
urusan pembangunan negara akan berjalan dengan lebih lancar.
1 Malaysia adalah penerusan agenda membina negara perpaduan sememangnya telah membentuk teras utama dalam hala tuju negara
menujukecemerlangan bermula sejak kemerdekaan dicapai. 1Malaysia bertujuan
menyemarakkan semula semangat perpaduan dan persaudaraan di kalangan rakyat
Malaysia.
KESIMPULAN
Kesimpulannya, masyarakat di negara ini perlulah
bersatu padu dan memupuk perpaduan antara satu sama lain. Sebagai rakyat
Malaysia, kita seharusnya bersyukur dengan keamanan yang berjaya kita kecapi
hari ini disamping dapat mengekalkan keharmonian antara kaum yang berbilang
bangsa dimana kita hidup dalam sebuah komuniti. Oleh demikian, walaupun ada
perbezaan ideologi politik kita haruslah mengawalnya supaya tidak menjadi
tegang serta menjaga hubungan baik sesama masyarakat dengan keharmonian yang
telah terbina sekian lama.
RUJUKAN
Abidin, M ( 1980 ). Pendidikan kea rah
perpaduan. Kuala Lumpur; Penerbitan Fajar
Bakti Sdn. Bhd
Ahmad. H . S ( 1995 ). Penghantar
Sains Politik. Kuala Lumpur; Pelangi Professional
Publisher
Sdn. Bhd
Aziz, B.
A ( 1996 ). Perlembagaan sebagai penyatan sejarah
dan nilai-nilai asal
Negara Kuala
Lumpur; Pelangi Professional Publisher Sdn. Bhd
Salleh, A. ( 1997 ). Prinsip
Perlembagaan dan pemerintahan di Malaysia. Kuala Lumpur
Dewan
Bahasa dan Pustaka
Comments
Post a Comment